NÅ er dette en blogg

Nedenfor finner du en artikkel jeg skrev for litt siden, om hvorfor et vanlig publiseringssystem – det som brukes av Norsk forbund for fjernundervisning (NFF) – ikke var en tilfredsstilende plattform for blogging.

Som du ser, kan du nå både abonnere på sidene og kommentere artikler. Det er fordi denne bloggen nå er plassert på TypePad sin server. TypePad er en leverandør av nettbasert programvare for blogging, og jeg bestemte meg for å velge dem etter å ha testet noen slike tjenester på en litt løselig måte. Avgjørende for valget var at TypePad ikke dytter reklame inn på sidene og dessuten var … bra nok. Endel vorter er dukket opp etterhvert, for eksempel kan jeg ikke oversette alt på sidene til norsk – men nå kan du ihvertfall si hva du mener!


Er nå dette en blogg?

For å komme til den nettsiden du ser på nå, har du antakelig klikket på en lenke hvor det sto Blogg. Men er det egentlig en blogg du er kommet til? Hva er det i så fall som gjør det til en blogg?

Ikke_blogg

Bokmålsordboka definerer blogg slik:

blogg m1 fra eng., av web log ‘vebbdagbok’ dagbok, journal som publiseres på Internett, ofte med pekere til andre nettsider

Wikipedias definisjon er litt mer omfattende:

En blogg (av engelsk språk blog, en kortform av web log, av web, «vev» og log, «logg»), på norsk også vevlogg, er en betegnelse på en oppdatert internettside hvor én eller flere forfattere ytrer synspunkter og forteller omverdenen om det som skjer. Innleggene dateres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge, og det nyeste innlegget legges da automatisk øverst på siden. Der noen weblogger er rene dagbøker for bloggskribenten, er andre mer tematisk, profesjonelt eller kunstnerisk vinklet. Blogger gjør også ofte ivrig bruk av pekere til andre nettsteder og ikke minst andre weblogger.

Så langt har vi dermed:

  • en oppdatert nettside
  • innhold som er organisert kronologisk
  • pekere til andre nettsteder

Nettsiden du ser på nå faller inn under definisjonene av blogg overfor. Men blogger nevnes også gjerne som et eksempel på teknologier knyttet til begrepet Web 2.0. Hva innebærer det for spørsmålet om hva som er en blogg og hva som ikke er det?

Wikipedia definerer Web 2.0. slik:

Web 2.0 er en populærbetegnelse på den nye situasjonen på World Wide Web med deltagerdrevne, interaktive nettjenester.

Wikipedia siterer også Stephen Fry, som beskriver Web 2.0 slik:

An idea in people’s heads rather than a reality. It’s actually an idea that the reciprocity between the user and the provider is what’s emphasized. In other words, genuine interactivity if you like, simply because people can upload as well as download.

  • en oppdatert nettside
  • innhold som er organisert kronologisk
  • pekere til andre nettsteder

Hvis denne bloggen skal kunne komme inn under definisjonen av Web 2.0. mangler dermed et interaktivt element – for eksempel muligheten for lesere til bidra med kommentarer til artiklene.

  • en oppdatert nettside
  • innhold som er organisert kronologisk
  • pekere til andre nettsteder
  • tillater interaktivitet

Det begynner å ligne noe. Men fortsatt mangler en viktig komponent i det som vanligvis betegnes som en blogg: Really Simple Syndication (RSS).

Wikipedia definerer RRS slik:

RSS, eller «levende bokmerker», er en XML-dialekt basert på RDF (Resource Description Framework) som brukes for å videreformidle utdrag av innhold fra en nettside som oppdateres jevnlig (ofte en weblogg).

Det er sikkert korrekt, men litt kryptisk allikevel. Den engelske versjonen er litt mer forståelig:

RSS is a family of Web feed formats used to publish frequently updated content such as blog entries, news headlines or podcasts. An RSS document, which is called a "feed", "web feed", or "channel", contains either a summary of content from an associated web site or the full text. RSS makes it possible for people to keep up with their favorite web sites in an automated manner that’s easier than checking them manually.

Dermed synes det klart at RSS og blogger henger sammen, og vi kan legge enda et element til vår definisjon av en blogg:

  • en oppdatert nettside
  • innhold som er organisert kronologisk
  • pekere til andre nettsteder
  • tillater interaktivitet
  • bruker RSS

I forhold til vanlig HTML innebærer RSS en god og en dårlig nyhet.

Et RSS-dokument er et XML-dokument som ser ut slik du ser nedenfor, og mange vil synes det er en dårlig nyhet. RRS er ikke vanskeligere å skrive enn HTML og man trenger ikke annet enn en enkel teksteditor for å gjøre det. Men det ingen som skriver RSS for hånd. Man trenger en databasedrevet publiseringsløsning for å gjøre det, men slike er til gjengjeld lett tilgjengelig og oftest enkle å bruke.

Ikke_blogg2

Den gode nyheten er at det er lett å holde seg oppdatert om nytt innhold på blogger som publisert som RSS. I stedet for å gå til et nettsted og sjekke om det er noe nytt siden siste besøk, kan du abonnere på bloggene og raskt få vite om det er publisert nye artikler. Til det trenger du en RSS-leser. Slike finnes det mange av, for eksempel siste versjon av Internet Explorer (7.0).

På mange nettsteder vi du se ikoner som ligner på dette:

Ikke_blogg3

Dette er lenker til en RRS-kilde. Hvis du klikker på den i Internet Explorer 7 kan du abonnere på den – og enkelt holde øye med om det kommer nye artikler. Du har dermed både favoritter, som du kan bruke til vanlige nettsteder, og feeder som er abonnement på innhold som publiseres som RSS.

Ikke_blogg4

Her er det jeg synes er de viktigste egenskapene som definerer en blogg:

  1. kan abonneres på via en RRS-leser
  2. tillater interaktivitet
  3. innhold som er organisert kronologisk

Nettsiden du er på nå tilfredsstiller det første kravet (så vidt). Men du kan ikke legge til kommentarer. Du kan heller ikke abonnere på bloggen og bli varslet når det kommer nye artikler. Det må vi gjøre noe med…etter høstferien.

Skrevet av

Atle

Atle er e-læringskonsulent og interessert i hvordan mennesker lærer. Han har vært nettlærer på IT-akademiet, utviklingsleder i NKS Nettstudier og prosjektleder for digitalt lærestoff ved Politihøgskolen. Se hjernespinn.no. Han jobber gjerne med små og store prosjekter som tar i bruk nettbasert læring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *