Noen hver av oss sliter med å finne gode faglige ressurser på nettet. Enten det er til eget konsum eller til bruk i undervsining er det vi finner kanskje for mye, for lite eller for dårlig. Vi trenger filtre som kan hjelpe oss å skille ut hva som er verdt å kikke nærmere på.
Den første gode løsningen på denne utfordringen var portaler, samlinger av lenker til nettsteder. Yahoo var tidlig ute med å lage en portal med ambisjonen være innfallsport til alt som var verdt å se på nettet. I oktober 1997 – så Yahoos hjemmeside slik ut:
I 1997 besto yahoo av lenker som noen – personer – katalogiserte og plasserte i en emnebasert hierarkisk katalog man kunne klikke seg gjennom.
Hvis man hadde et nytt nettsted, kunne man sende inn adressen til Yahoo og håpe at bibliotekarene fant den verdig en plass i Yahoos katalog, og kanskje til og med utstyrte adressen med en positiv kommentar. Og de som fikk plass i katalogen var ofte de beste ressursene.
Nedenfor er samme adresse 10 år senere. Bibliotekarene er bukket under for stress og uoverkommelige informasjonsmengder. Det lar seg simpelthen ikke lenger gjøre å katalogisere nettet manuelt. Søkemotoren – en robot med automatiserte kriterier for hva som skal regnes for relevante treff på søkeord – har tatt over.
Men på tross av stadig bedre søkemotorer stilles fortsatt spørsmålet "vet du om noen gode lenker til…" daglig. Vi trenger fortsatt menneskelige filtre. Noen som kan hjelpe oss å finne godt innhold.
Én løsning på problemet er tjenester for sosial bokmerking. Et tidlig eksempel på en slik er del.icio.us, som startet sin nettjeneste i 2004. Brukere av denne gratis tjenesten kan ta sine egne lenker og kategorisere og kommentere dem. Deretter kan de lagre dette i del.icio.us – slik at andre kan bruke informasjonen.
Det er etterhvert blitt mange tjenester for sosial bokmerking, og nå har produsenten av læringsplattformen Blackboard kastet seg på trenden med Blackboard Scholar.
Slik kan det se ut når noen har lagret en lenke i Scholar:
Vi ser hvordan hun som har lagret lenken har valgt å beskrive og kategorisere nettressursen – og hvor mange andre som synes den er så god at de også har valgt å lagre den. Bibliotekaren er tilbake!
Den dårlige nyheten er at det er bare brukere av Blackboard som kan lagre og kommentere lenker. Slikt slår ikke alltid an i en internettkultur som verdsetter deling og fri flyt av informasjon høyt:
Den gode nyheten er at alle vi andre kan søke i Scholars lenkebibliotek – og dra nytte av det Blackboardbrukerne har gravd frem.
En ide for våre hjemlige produsenter av læringsplattformer kanskje?