Lær ungene å programmere før The Sims tar dem

Har The Sims, MSN, Facebook eller lignende allerede kolonisert fritiden til noen du kjenner? Fortvil ikke.

De minste lærer jo en del om samfunn og samliv og sånn i The Sims. De litt større trener kommunikasjonsferdigheter med MSN. Og de enda større kan drive nettverksbygging på Facebook. En normalt aktiv tenåring har faktisk kompetanse på alle de områdene Vox har knyttet til begrepet digital kompetanse for voksne:

  • Bruk av ikt-systemer
  • Søking og utveksling av digital informasjon
  • Produksjon og presentasjon av digital informasjon

Men la oss se nærmere på det siste området på listen, Produksjon og presentasjon av digital informasjon. På dette nivået skal de voksne kunne:

  • legge inn, organisere, utvikle, formatere og koble sammen informasjon som passer til innholdet og formålet
  • beherske tekstbehandlingsverktøy til produksjon, arkivering og systematisering av digital informasjon
  • vurdere og bruke forskjellige metoder for å organisere og presentere informasjon tilpasset anledning og mottaker
  • Bruke regneark til utvikling av modeller for beregninger
  • Produsere og bruke presentasjoner med multimedialt innhold

Vox sine eksempler på hva det kan innebære å nå disse kompetansemålene er knyttet til konsum av tjenester og bruk av programvare. For eksempel å kunne opprette si egen blogg, eller bruke multimedia i presentasjoner av eget arbeid.

Det er noe som mangler her. Det er ikke et kvekk om en helt sentral og grunnleggende digital kompetanse: Programmering, det som gjør det mulig å lage tjenester og programvare – som The Sims, MSN og Facebook.

Hvis ikke kunnskap om programmering er et mål for digital kompetanse hos voksne, hva da med barn? De vil ikke møte forventninger om innsikt i logikken bak nettjenestene og spillene de bruker hver dag før de eventuelt begynner å studere IT. Programmering er gjerne regnet som er hodebry av verste sort, og i hvert fall ikke noe for normale barn. Allikevel vil de fleste være enig i at innsikt i hvordan teknologi fungerer er viktig.

Problemstillingen er selvsagt ikke spesiell for Norge. Ikke minst i USA har det vært oppmerksomhet rundt hvordan og hvor man skal flytte grensene for hva som skal være digital kompetanse. Det er denne utfordringen som har fått Massachusetts Institute of Technology (MIT) til å utvikle Scratch for 8-åringer og oppover.

Sctatch er et programmeringsmiljø for multimedia med tre viktige komponenter: Multimedia, programmering og deling.

Det et multimediaprogram som kan lage og importere grafikk, foto, musikk og lyd. For å styre hvordan mediaelementene oppfører seg inneholder Scratch et visuelt programmeringsmiljø der barn* kan sette sammen kode i Lego-lignende blokker. Dermed unngår man en del av den esoteriske syntaksen i vanlige tekstbasert programmering. Men for å lage de multimediaproduksjonene de vil, må barna vil allikevel utvikle forståelse av kontrollstrukturer, variabler, datatyper og andre elementer i et programmeringsspråk.

I tillegg til programmer Scratch- som er gratis og nedlastbart – har har MIT også laget en nettjeneste etter mønster fra YouTube, der man direkte fra Scratch kan laste opp sine multimediaprosjekter. Snart 40 000 prosjekter er lastet opp allerede. Prosjektene kan lastes ned og inneholder mediaelementer og kildekode, slik at alle kan lære av hverandres produksjoner.

Du finner flere videoer her: http://scratch.media.mit.edu/videos

Ingen grunn til å vente – start å ale opp morgendagens nerder allerede i dag!

Skrevet av

Atle

Atle er e-læringskonsulent og interessert i hvordan mennesker lærer. Han har vært nettlærer på IT-akademiet, utviklingsleder i NKS Nettstudier og prosjektleder for digitalt lærestoff ved Politihøgskolen. Se hjernespinn.no. Han jobber gjerne med små og store prosjekter som tar i bruk nettbasert læring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *