Den norske læringsplattformen Fronter ble nylig solgt til den britiske mediegiganten Pearson for anslagsvis 150 millioner kroner. Når en av de største leverandørene av nettbasert utdanning i England, The Open University, skulle finne en ny læringsplattform, valgte de Moodle og betalte gjeldende markedspris for den, 0 kroner.
Hva er det egentlig Pearson har betalt så mye for? En læringsplattform som er bedre enn alle andre? Det ypperste i pedagogisk programvare? Alle lærere og studenters drøm? Plattformen the Open University burde ha kjøpt hvis de hadde hatt råd? Kanskje ikke.
Pearson har kjøpt en plattform med en stor kundemasse. De kan nå fakturere alle som bruker eller trenger tilpasninger til Fronter, for eksempel største delen av norsk grunnskole. Dessuten vil plattformen – plassert midt i lærernes og elevenes hverdag – være deres salgskanal for pedagogiske produkter – e-læringskurs, forlagenes digitale læringsressurser og video fra TV-selskaper.
Kundene vil være stabile. De har investert mye i innføring av plattformen i organisasjonen og opplæring av dem som skal bruke den. De kan ikke bytte plattform uten videre – og etter hvert som skolene utvider bruken av plattformen og andre pedagogiske produkter som leveres gjennom den, vil det bli enda vanskeligere. Derfor er Fronter antakelig verdt 150 millioner – for Pearson.
Men hva med Open University? Hva fikk de for 0 kroner? Ingen nye ansatte eller kunder, men en læringsplattform de kan bruke og utvikle som de vil. Dessuten kan de trekke veksler på et stort nettsamfunn med mange brukere og eksperter på Moodle og e-læring – en dugnadsgjeng som hele tiden utvikler både Moodle og løsninger for integrasjon med andre verktøy videre.
Siden Moodle er basert på åpen kildekode, kan hvem som helst laste ned programvaren, installere den og bruke læringsplattformen. Moodle er selve stjerneeksempelet på en læringsplattform som er basert på åpen kildekode. Men den er ikke den eneste aktuelle plattformen. En av konkurrentene som seiler opp er Dokeos. Den kan ikke konkurrere i antall brukere ennå, men både estetisk og pedagogisk er den et interessant alternativ.
DOKEOS
Ved innføring av læringsplattform i en organisasjon vil noen velge å arrangere møte-OL med grenene behovsanalyse, kravspesifikasjon, produktevaluering, leverandørpresentasjoner, systemintegrasjon og implementering. Alt akkompagnert av hyppige møter med Key Account Manager. Hvis du heller vil prøve deg litt frem, kan du ha billig moro med et gratis LMS. For eksempel Dokeos.
Alt du trenger, er en PC med det som gjerne kalles AMP, den dynamiske trioen Apache (webserver), MySQL (database) og PHP5 (programmeringsspråk). Det er et vanlig oppsett hvis du leier plass til nettstedet ditt på et webhotell, men du kan også installere det hele på din egen PC.
Med AMP på plass, kan du laste ned og installere Dokeos. Installasjonen er enkel, men jeg måtte gjøre den to ganger før den satt som den skulle. Etter første gangs installasjon dukket det opp etter hvert opp en del feilmeldinger om SQL-tabeller som manglet. Antakelig skjedde dette fordi jag ikke helt kunne bestemme meg for om jeg ville bruke en eller flere SQL-databaser og surret litt frem og tilbake i installasjonen før jeg bestemte meg.
Hvis du vil bruke to av de mer avanserte funksjonene i Dokeos – automatisk konvertering av Powerpoint eller Impress-presentasjoner og videokonferanse må du i tillegg installere og konfigurere Open Office, Java og RED5, som er en flash-server. Dette er også gratis, men ikke morsomt. Vent med det til du har god tid og mye godt humør å slite på. Det er også støtte for Ephorus, en betalingstjeneste for å sjekke om innleverte tekster er kopiert fra nettet eller andre dokumenter.
Slik kan Dokeos se ut etter innlogging. De fleste elementene kan redigeres av den som administrerer plattformen.
Dokeos kommer med mange språk, men den norske oversettelsen er foreløpig for sparsom til å være brukbar. Bare omtrent rundt 25 % av plattformen er oversatt til norsk. Hvis noen vil hjelpe til med oversettelse, kan administrator aktivere en fiffig funksjon der ikke oversatte ord får et lite flagg man kan klikke på og skrive inn en oversettelse som sendes utviklerne.
Etter å ha valgt kurs man er lagt inn på – eller har registrert seg selv på hvis administrator har åpnet for det, kommer man til en kursside.
På kurssiden ligger kursmateriale og verktøy som kursutvikleren har valgt ut. Kursmateriale kan være alt fra Word-filer (grøss) til video eller e-læringskurs. Dokeos har kalender, diskusjonsfora, prategrupper, opplasting av innleveringsoppgaver, tester og alskens andre verktøy man kan trenge for å drive nettbasert opplæring.
Ett av de beste verktøyene i Dokeos er Læringstier, der kursutvikler kan sette sammen dokumenter og andre elementer – tester, forum og så videre – i en meny.
En læringssti kan også inneholde e-læringskurs importert via SCORM eller en presentasjon som er opprettet fra en importert Powerpoint-presentasjon.
For den som underviser via Dokeos er det gode rapporteringsfunksjoner – med oversikt over tidsbruk, testresultater og fremdrift. Studenter har tilgang til sine egne resultater i det samme formatet.
Dokeos har i alt i overkant 900 000 registrerte brukere og de gjør en hel del ut av seg, blant annet i diskusjonsfora og i utvikling av ekstra funksjonalitet til plattformen. Du kan også prøve en begrenset versjon uten å installere den selv på Dokeos Free Campus.
Dette er spennende!
Vet du Atle, eller noen andre om noen som systematisk anmelder nye versjoner av ulike læringsplattformer?
Og finnes den store oversikten over tilbydernes markedsandeler i ulike land og hvordan de har utviklet seg noe sted?
Jeg vet om et par konsulentfirmaer som evaluerer læringsplattformer: Bersin & Associates og Brandon Hall. Det er sikkert flere.
Jeg har ikke sett noen stor oversikt over markedsandeler. Mulig den finnes, men det spørs vel om leverandørene – særlig på bedriftsmarkedet – har så lyst til å bli kikket i kortene.
Her er en lang liste med ganske mange LMSer.
NFF: Billig moro med LMS
På nettsidene til norsk forbund for fjernundervisning og fleksibel utdanning finn ein nokre tankar om kva salet av Fronter til Pearson kan medføra, samt ei lita innføring i eit gratis LMS med namn Dokeos.
Har tidlegare testa Moodle, men syntest ikkj…
Epic følger med på hva som skjer. De har utgittOpen scorce learning management systems ett oversiktlig og bra white paper. Kineo har trykket Dokeos til sitt bryst. Se her. Sakai er også ett alternativ, men er ikke php. Det var forresten latterlig lett å installere på macen og gav et godt første intrykk. I følge Epic er dette det beste alternativet når en snakker om integrasjon med andre systemer.
På jobb hos oss (Nordlandsykehuset) blir det neppe installert noe annet en et fri programvare LMS. Helsekompetanse bygger f.eks. på Atutor.
mvh,
Trond
Interessant undersøkelse fra 2008 viser at Moodle vinner terreng i England. Se
her
Hei folkens, beklager å måtte ta på meg den kommersielle hatten, men ta en titt på dette:
http://nadenff.typepad.com/innspill_og_utfall/2009/01/billig-moro-med-lms.htm
Ups… her ble det litt copy/paste krøll, riktig URL skal være
http://jabsjoblog.blogspot.com/2006/05/dear-customers-your-open-source.html
Interessant lesning! Litt pirk: Jeg er ganske sikker på at Fronter ikke er den største LMS-en i norsk grunnskole. De er vel heller størst i videregående skole og høyskoler.
It’s Learning påstår (uoffisielt) at de har 50% av LMS-markedet i norsk grunnskole.
Spennende! Jeg kjenner best til PedIT;-)