Ansvar for egen læring?

Skal nettstudenter ta ansvaret for egen læring? Skal vi gi dem tilgang til læringsressurser – dokumenter, animasjoner, videoer, bilder, lenker til nettsteder, søkemotorer, meldingssystemer, diskusjonsfora og prategrupper – slik at de kan utforske ressursene og konstruere sin egen kunnskap? Eller skal vi forklare og beskrive prosedyrer, begreper og teorier så nøye vi kan?

Mange pedagogiske teorier vil hevde at det beste læringsmiljøet nettopp er et miljø er der studenten ikke får presentert ferdig teorier og nøye definerte begreper, men må forholde seg aktiv og utforskende til disse ressursene for å bygge opp kunnskap. Eksempler på slike teorier er problembasert læring og konstruktivistisk læring.

En tapt front

Vår venn fra e-posten ovenfor har sitt å si. Han får støtte fra Kirschner, Sweller og Clark som i artikkelen Why Minimal Guidance during Instruction Does Not Work (An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching) langer ut mot alskens konstrutivistiske teorier. De viser hvordan denne pedagogiske tilnærmingen feiler på alle fronter. Både i forhold til kunnskap om hvordan hjernen fungerer, og i møte med eksperimentelle resultater. Konklusjonen er at studenter og elever trenger all den hjelp de kan få.

Forfatterne tar utgangspunkt i forskning på klasseromsbasert læring, men jeg tror allikevel de har noe å lære oss om hvordan nettkurs ikke bør lages.

Den digitale roteskuffen

Nettbasert opplæring opptrer ulike fasonger og farger. En type er Den digitale roteskuffen. I roteskuffen finnes det store mengder Word, PowerPoint og internettadresser – og det blir studentenes dont å vade gjennom et idiosynkratisk organisert helvete av fagtekster, meningsløse lysark fra forelesninger de ikke har sett – og nettsteder de ikke vet hva de skal bruke til. Men alt de trenger å vite står der, og mer til. Studentene må bare utforske ressursene og konstruere sin egen kunnskap.

Slike kurs finnes naturligvis ikke ved ditt lærested. Men hvis du allikevel skulle treffe noen som lager dem, kan du ikke be dem slutte med det?

Skrevet av

Atle

Atle er e-læringskonsulent og interessert i hvordan mennesker lærer. Han har vært nettlærer på IT-akademiet, utviklingsleder i NKS Nettstudier og prosjektleder for digitalt lærestoff ved Politihøgskolen. Se hjernespinn.no. Han jobber gjerne med små og store prosjekter som tar i bruk nettbasert læring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *